30 30 37 01 e-formular online booking

Har du tendens til at bruge passiv eller aggressiv kommunikation med andre?

Mennesker, som bruger passiv kommunikation, har tendens til at:
  • Undgå at kommunikere egne ønsker og behov
  • Undgå at vise, hvad de føler i bestemte situationer
  • Har det svært med at sætte grænser over for andre
  • Være generte, undgå at tale højt
  • Kommunikerer indirekte, for eksempel med at sukke
Mennesker, som bruger aggressiv kommunikation har tendens til at:
  • Tænke at de har ret, og at de andre tager fejl
  • Have klare meninger om, hvad de andre skal eller ikke skal
  • Blive aggressive, når andres ønsker ikke passer dem
  • Forsøge at kontrollere andres adfærd
  • Være sarkastiske

Både passiv eller aggressiv måde at kommunikere kan resultere i misforståelser. Hvis du vil kommunikere assertivt:

Tre vigtige trin:

Der er 3 vigtige trin i assertiv kommunikationKendsgerning / Følelse / Behov

1) Beskriv kendsgerningen (beskriv kort hvad sker i denne situation – uden at give skyld til nogen) 

2) Udtryk din følelse eller kropslig fornemmelse (beskriv hvordan denne situation påvirker dig følelsesmæssigt eller kropsligt)

3) Udtryk dit ønske/behov (udtryk det klart og konkret)

Respekt for egne og andres grænser.

Når du beder en anden om noget, så er det vigtigt, at du tager hensyn til personens behov og grænser. Tal med andre, som du selv ønsker at blive talt til med en sund respekt.

 

Eksempler:

Her er nogle eksempler på Assertiv Kommunikation og Ikke-Assertiv Kommunikation: 

 Ikke-Assertiv Kommunikation
Assertiv Kommunikation
“Jeg tænker lige… hvis… om jeg kunne returnere disse sko…hvis det er ok..”
“Jeg har købt disse sko i går. De er for små. Jeg vil gerne returnere dem”
“Det er bare så irriterende, dine sokker ligger på gulvet igen. Hvor mange gange har jeg sagt at det er irriterende!” “Jeg ser dine sokker ligger på gulvet, igen. Når jeg ser det føler jeg mig irriteret. Kan du venligst lægge avisen til side og lægge dine sokker ned i vasketøjskurven”.
 “Hvad skal du i weekenden? Ingenting? OK, jeg skal heller ikke noget. OK. Vi tales ved” “Jeg har ingen planer i weekenden, og hvis du heller ikke skal noget, vil du med og spise ude i byen? Jeg er glad når du er med”. 
 Forklaring: 
 
1) Jeg har købt disse sko i går (kendsgerning). De er for små (følelse/kropslige fornemmelse). Jeg vil gerne returnere dem (ønske/behov)
 
2) Jeg ser dine sokker ligger på gulvet (kendsgerning). Når jeg ser det føler jeg mig irriteret (følelse). Kan du venligst lægge avisen til side og lægge dine sokker på ned i vasketøjskurven (ønske/behov).
 

3) Jeg har ingen planer i weekenden (kendsgerning). og hvis du heller ikke skal noget, vil du med og spise ude i byen? (ønske/behov) Jeg er glad når du er med (følelse).

Træn dig selv

Hvis du vil øve dig i assertiv kommunikation, kan du starte med at finde 3 mål i kommunikation, og beskriv så godt du kan: kendsgerning, følelser og behov.

Mål 1:_____________________________________________________________ 

  • Kendsgerning___________________________________________________
  • Følelse________________________________________________________
  • Ønske/Behov____________________________________________________

Mål 2:_____________________________________________________________  

  • Kendsgerning___________________________________________________
  • Følelse________________________________________________________
  • Ønske/Behov____________________________________________________

Mål 3:_____________________________________________________________ 

  • Kendsgerning___________________________________________________
  • Følelse________________________________________________________
  • Ønske/Behov____________________________________________________

Tilbage til forsiden